Een fout laat mij koud

Bel me: 06 23 03 10 90

Bel ons: 06 23 03 10 90

Een fout laat mij koud

01 januari

Delen:

Beste carrièretijger, ga er maar vanuit: jij gaat een fout maken! Is het niet vandaag, dan wel morgen. Het is gewoon een kwestie van tijd. En ik snap dat voor de perfectionisten onder ons, dat heel moeilijk te accepteren is. Maar ja, je bent gewoon een mens. Als je Onze Lieve Heer was, dan was het anders, maar dat is dus niet zo.

Het was Thomas Edison die zei: “Ik heb niet gefaald. Ik heb alleen 10.000 manieren gevonden die niet werken”.

Ik weet nog, toen ik in je jaren 90 als secretaresse werkte van de rechtbankpresident in Zwolle. Ik moest een stempel zetten op een originele bul, die dan door hem getekend moest worden. En ik heb de verkeerde stempel gezet op die bul. Ik kreeg het helemaal heet, de paniek kwam tot aan mijn oren. Ik dacht dat ik door de grond zou zakken. Dus ik naar mijn leidinggevende en hem vertellen wat ik had gedaan. En weet je wat er gebeurde? Helemaal niets. Die stempel kon ook met wat aanpassingen getekend worden. Niets aan de hand, fout opgelost. Ik dacht dat mijn leidinggevende woest zou worden, maar dat viel dus heel erg mee.

Fouten maken heeft vaak met de perceptie van de persoon te maken. Wat jij beschouwt als een mega fout, is voor de ander gewoon iets dat opgelost moet worden

En bedenk ook: van fouten kan je leren. Het heeft geen zin om te blijven malen over hoe fout je iets hebt gedaan. Zie het als volgt

Stel, je hebt een heel duur en mooi tafelkleed gekocht. Je legt het op de eettafel, maar dan maak je per ongeluk met je pen een inktvlek op het mooie, dure tafelkleed. Je begint te boenen en te schrobben, maar die inktvlek wordt daardoor alleen maar groter. Zo is het ook met een fout maken op je werk. Als je er maar over blijft malen en denken, dan wordt die fout alleen maar groter. En je zelfvertrouwen alleen maar kleiner.

Het gebeurt nou eenmaal. Iedereen maakt fouten.
Of je kan jezelf ermee voor de kop slaan: “oh wat ben ik toch stom”.
Of je stapt er overheen: “OK foutje, kan gebeuren”.

Wat te doen als je een fout maakt:
Gewoon erkennen dat je die fout hebt gemaakt. Punt. Niets meer en niets minder. En kom daarna met een oplossing om de fout te herstellen

Het erkennen van een fout
Ik weet nog dat een collega van de afdeling planning een mail stuurde naar een andere collega. In die mail klaagde zij over een klant; ze vond dat ze zo aan het zeuren waren. Per ongeluk heeft ze die mail naar de klant gestuurd. Oeps.

En hoe is het opgelost? Ze heeft een grote bos bloemen gekocht en is samen met de sales manager naar die klant gegaan. Ze heeft erkent dat ze fout zat en haar welgemeende excuses aangeboden. En daarmee was de kous af. Die klant kon er achteraf wel om lachen.

En weet je wat het mooie was: ze hadden weer een contactmoment met de klant gehad.

Kom met een oplossing
Als je vaak hinderlijke fouten maakt door een te hoge werkdruk, dan zou je ook eens bij kunnen houden wat je allemaal voor werk hebt liggen. Je schrijft dus al je acties op en daarachter zet je hoeveel tijd die actie kost. Als jij dus 80 uur aan werk hebt en je hebt een 40-urige werkweek, dan lijkt mij het alleen maar logisch dat je fouten maakt.

Als je geen taken kunt afstoten, kan je wel met je leidinggevende overleggen welke taak als eerste gedaan moet worden. En voor belangrijke stukken zoals offertes of contracten, kan je vragen of iemand anders het nog een keertje doorleest.

Ik weet, deze oplossingen zijn inkoppertjes. Maar ik weet ook zeker dat jij met een hele mooie oplossing kan komen.

Laten we eens afstappen van het idee dat een fout het einde van de wereld is. Vanaf nu moet het credo zijn: Een fout laat mij koud!


Deel je ervaringen en lees die van anderen!