Bel me: 06 23 03 10 90

Bel ons: 06 23 03 10 90

Ik moet altijd alles uitleggen

01 januari

Delen:

Van de week sprak ik een ondernemer die recentelijk personeel heeft aangenomen. Zij had het altijd alleen gedaan, maar het aantal opdrachten werd teveel om nog zelf te doen.

En in die hoge werkdruk moest zij dus iemand inwerken. En dat viel haar vies tegen. Ze had eigenlijk verwacht dat de nieuwe medewerker het direct zou oppakken, maar nog veel erger! Ze verwachtte dat deze persoon het werk precies zo zou doen zoals zij het deed.

Ze klaagde jammerlijk: “Oh, Heleen, ik moet echt alles uitleggen.”

Ik merk dat veel leidinggevenden hiermee te maken hebben. Je wilt je visie overbrengen op de nieuwe medewerker en dat ze doorgaan op de manier zoals jij het ook altijd hebt gedaan. Maar waarom doen ze dat dan niet? Hieronder tref je een opsomming van de meeste gevallen die ik hoor van mijn klanten (en welke gedachte daarachter zit):

Het management

  • Een manager zei: Ik verwacht gewoon een bepaald niveau van mijn medewerker. Hij moet het zelf kunnen oppakken.
    Wat hij denkt: ik heb eigenlijk geen tijd om iemand in te werken, ik vind het ook een beetje lastig.
  • Een ondernemer zei: Ik heb het al zo vaak gedaan, ik weet wat het beste werkt. Ik leg het 1 keer uit en dan verwacht ik de volgende keer geen vragen meer.
    Wat hij denkt: Ik wil dat je het op mijn manier doet. Ik verwacht dat jij aantekeningen maakt als ik iets uitleg. Dat zou ik in ieder geval doen.

De leidinggevende

  • Een projectmanager: Ik krijg zoveel informatie te verwerken in korte tijd. Voor mij is het allemaal nieuw. Ik zou graag wat meer willen overleggen met mijn manager
    Wat hij denkt: ik wil eigenlijk horen of ik het wel goed doe. Ben ik deze functie wel waard?
  • Een directie assistent: hij verwacht dat ik het op die manier doe, maar ik kan toch geen gedachten lezen. Als hij wilt dat ik het zo doe, dan kan hij het toch vertellen?
    Wat hij denkt: kom eens achter je bureau vandaan. Praat eens met mij.

En beste lezer, herken je 1 van bovengenoemde situaties?

Natuurlijk hebben jullie over en weer bepaalde verwachtingen. Wat bovengenoemde situaties met elkaar gemeen hebben? Er wordt niet met elkaar erover gepraat.

Management

Als je als management meer ‘rendement’ uit je medewerker wilt krijgen en dat ze jouw visie echt overnemen, dan adviseer ik je je verwachtingen zeer expliciet aan te geven. En ja, helaas, dat kost even tijd. Maar je haalt dat zo in als iemand goed is ingewerkt. Je kan eventueel bepaalde doelstellingen (SMART) formuleren. Hecht je daar minder waarde aan, maar wil je wel dat ze het in 1 keer begrijpen? Waarom zou je dat gewoon niet zeggen?

Leidinggevende

Het is een hele legitieme behoefte om te weten of je je werk goed doet, zeker als je net bent gestart. Je hebt misschien behoefte om even te sparren. Of om te zien of beide neuzen wel de goede kant opstaan. Dat geeft vertrouwen; wederzijds overigens! Geef dat dus ook aan. Plan een wekelijks of maandelijks overleg in waar dit onderwerp aan de orde komt. Het zorgt ervoor dat je sneller ontwikkelt in je baan. Daarnaast kan je manager je eventueel bijsturen.

 

En dan nog het volgende.

Ken je nog iemand die deze tips leuk vindt? Stuur ze dan door. Tnx! Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar je reactie. Die kan je hieronder achterlaten.


Deel je ervaringen en lees die van anderen!