Bel me: 06 23 03 10 90

Bel ons: 06 23 03 10 90

Ik wil verder met mijn bedrijf, maar de waan van de dag houdt mij tegen

01 januari

Delen:

Misschien was je een ZZP’er die enorm is gegroeid en inmiddels personeel heeft aangenomen.
Misschien ben je net afgestudeerd en begin je aan je 1e baan en wil je echt je stempel drukken op jouw team
Misschien werk je al een jaartje bij je bedrijf, en heb je promotie gemaakt; tot teamleider.

Wat hebben deze 3 hierboven beschreven situaties met elkaar gemeen? Alledrie zijn jullie vakmensen en daarnaast gaan jullie leidinggeven. En dat valt in de praktijk weleens tegen.

De meest voorkomende fout van startende leidinggevenden is dat zij onvoorbereid starten aan hun nieuwe functie. De meeste van mijn klanten geven aan dat ze in eerste instantie gevleid waren. Je krijgt immers promotie, meer aanzien en een leuk salaris. Maar na een halfjaar zijn ze teleurgesteld. Ze hebben te maken met:

  • De beruchte sandwich positie: je zit vast tussen de belangen van je team en het beleid van de directie.
  • Je staat een beetje buiten de groep: je moet toch een zakelijke afstand bewaren tussen jou en je team. Met als gevolg dat je moeilijk kan sparren als daar behoefte aan is.
  • Je hebt last van een enorme werkdruk: je hebt nog steeds je inhoudelijke werk, maar nu moet je ook functioneringsgesprekken voeren, mensen motiveren, kortom leidinggeven. Zeg eens eerlijk; hoe vaak per week ga jij om 17.00 uur naar huis?

En dat is jammer want met 3 simpele stappen die snel zijn aan te leren, kan je verder met je bedrijf zonder dat de waan van de dag je tegenhoudt.

Stap 1 Prioriteiten stellen: jezelf verliezen in de waan van de dag ligt ook deels aan jezelf. Als je verder wilt met je bedrijf dan moet je je tijd echt anders indelen. Persoonlijk ben ik een groot fan van de timemanagement matrix van Covey. Daarmee kan je je werk verdelen in 4 stapels

In de matrix zie je een korte uitleg over hoe je je werk kan verdelen. Wat belangrijk en urgent is, moet als eerste (de rest kan wachten) en pas daarna begin je aan de taken die belangrijk zijn, maar niet direct afgerond moeten worden, oftewel belangrijk/ niet urgent.

Covey

Stap 2 Het proces bewaken: duik niet overal zelf in. Probeer niet alles alleen uit te zoeken. Ingeval van een grote opdracht of een belangrijke klant: wijs iemand aan die de dagelijkse activiteiten / contacten oppakt. Mocht er iets spelen, dan kan hij / zij dat altijd bij jou melden.

Stap 3 Effectief communiceren: vergis je niet! Jouw medewerkers zorgen ervoor dat jouw bedrijf groot wordt. Als ze een belangrijk signaal ‘uit de markt’ horen, wuif het dan niet weg omdat je te druk bent. Maak daarnaast ook tijd voor je ze. Een medewerker die zich gewaardeerd voelt, zal meer doen dan verwacht wordt!

Probeer deze 3 stappen te integreren in je dagelijkse routine. Je zult zien dat het echt verschil maakt. Wil je meer weten? Kijk dan onder “Coaching” op mijn homepage.

 

Ken je nog iemand die deze tips leuk vindt? Stuur ze dan door. Tnx! Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar je reactie. Die kan je hieronder achterlaten.


Deel je ervaringen en lees die van anderen!