Leidinggeven als er irritatie in het team is

Bel me: 06 23 03 10 90

Bel ons: 06 23 03 10 90

Leidinggeven als er irritatie in het team is

01 januari

Delen:

Van de week sprak ik op een feestje iemand (ik noem haar Vera) die een ‘pittige discussie’ heeft gehad met haar leidinggevende.

Er was een nieuwe aangenomen op het secretariaat die nogal irritant was. Ondanks dat zij de nieuwe was, wist zij het allemaal beter dan al haar collega’s. Ze pikte zelfs de leuke klusjes van Vera in. Vera had die leuke klusjes gewoon weer terug gepakt, want het was haar werk. Die nieuwe is toen gaan klagen bij de teamleider. En tot Vera’s verbazing koos zij de kant van die nieuwe. Zij zei dat ze niet positief was en vond Vera zelfs oncollegiaal. Vera stond met open mond alles aan te horen.

Later vroeg Vera, toen ze die teamleider tegenkwam op de gang, of ze haar even over de situatie kon spreken. Die teamleider was hogelijk be-le-digd en wenste niet zo te worden aangesproken.

Van een afstandje zou je kunnen zeggen: waar gaat dit over? Een irritante collega en een hork van een baas. Daar moet je maar tegen kunnen.
En dit is nog niets, hè. Dit zijn geen conflicten zoals die bij De Wereld Draait Door.

Vera
Maar voor Vera was het anders
Dit hele voorval heeft haar een paar slapeloze nachten bezorgd
Ze had het gevoel dat ze niet meer zichzelf kon zijn
En ze had een bloedhekel gekregen aan haar teamleider (en die nieuwe collega)

De teamleider
Deze situatie hierboven, is beschreven vanuit het gezichtspunt van Vera. Maar hoe zou die teamleider het ervaren hebben?
Ik denk dat die TL zich helemaal niet bewust was van Vera’s gevoelens. Zij zou mij vertellen dat ze gewoon geïrriteerd was. Dat was alles. En zij heeft echt niet door dat Vera slecht heeft geslapen. Zij denkt alleen: er is weer gedonder op het secretariaat. Ik heb hier helemaal geen tijd voor.

Vera gaat nu met forse tegenzin naar haar werk, maar die TL ook!
Die TL heeft het zwaar (ik heb haar een keertje gezien). Zij is aan het verzuipen op het werk. De kans is groot dat zij in het weekend thuis ongelukkig en onzeker op de bank zit.
Vera heeft het gevoel dat ze over haar schouder moet kijken om te zien of die nieuwe weer niet zit te klikken. Maar die TL heeft ook wel door dat er iets niet klopt. Vanaf nu zal niemand haar meer rechtstreeks aanspreken. Nee, iedereen gaat achter haar rug roddelen of klagen.

Waarschijnlijk heeft iedere leidinggevende het wel een keertje meegemaakt: irritaties in het team. Je bent teamleider van een secretariaat geworden. Je wilt laten zien dat je die functie waard bent. Je gaat vol enthousiasme aan de slag en dan gaat er iets fout. Mensen gaan achter jouw rug om negatief over je praten. Je krijgt misschien een sneer. Kortom; er is irritatie in het team en jij moet het oplossen. En dan lees je overal op internet dat je constructief en open moet communiceren, maar hoe doe je dat als je net weer een belediging hebt gekregen?

Niet alles wat op internet staat is correct, maar 1 ding wel: die communicatielijnen moeten weer open. En als leidinggevende is het aan jou om daar energie in te steken. Hoe moeilijk dat ook is.
Probeer de volgende vragen eens voor jezelf te beantwoorden
Hoe zie jij jezelf als leidinggevende? Directief of juist ‘een van de meiden’
Weten jouw teamleden hoe ze met jou om mogen gaan?
Wordt jouw rol als leidinggevende geaccepteerd?
Wat triggert of irriteert jou precies?

Heb je een van deze vragen niet kunnen beantwoorden, dan wordt het tijd voor coaching.
Misschien wil je inzicht krijgen in je eigen valkuilen. Of wil je meer zelfvertrouwen en een gevoel van controle hebben.
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van coaching? Neem dan eens contact met me op.


Deel je ervaringen en lees die van anderen!