Met jou valt ook geen land te bezeilen!

Bel me: 06 23 03 10 90

Bel ons: 06 23 03 10 90

Met jou valt ook geen land te bezeilen!

01 januari

Delen:

Ja, ze was boos. Ze had haar al zo vaak aangesproken. Maar luisteren: ho maar. Daar zit ze dan; in mijn kantoor, een beetje moedeloos. Ze heet Roos en ze is een directie assistent die ondersteuning biedt aan haar eigen manager en leiding geeft aan een secretariaat.

Het rommelt al een tijdje op het secretariaat. Er worden steeds hinderlijke fouten gemaakt en deadlines worden niet gehaald. De kwaliteit van het werk moet echt omhoog. Op het secretariaat werkt Maria. Ze is al ergens in de 60 en gaat binnenkort met pensioen. Maria is niet meer gemotiveerd. Ze heeft op alles en iedereen kritiek, maar haar eigen fouten ziet ze niet. Het ligt namelijk nooit aan haar. En wat kan het haar schelen, ze gaat toch binnenkort weg.

Van de week ging het weer helemaal mis. Er moest een offerte voor een bepaalde datum worden verstuurd, anders werd deze niet door de klant in behandeling genomen. Maria zou die offerte verder uitwerken. Om het verhaal kort te houden: die offerte is te laat verstuurd. Deadline gemist, opdracht sowieso verloren (even voor alle duidelijkheid: dit is echt gebeurd. Ik heb alleen de namen aangepast).

Iedereen was boos. De manager van Roos, de salesmanager en Roos zelf natuurlijk ook.

Toen Roos later deze situatie met Maria besprak, werd het alleen maar erger. Ze zei: Ik herken me totaal niet in deze situatie. Ze begon direct met haar gebruikelijke smoesjes en wilde zelfs Roos de schuld geven.
En toen verloor Roos haar geduld en zei: Met jou valt er ook geen land te bezeilen!!

Door haar is die opdracht in ieder geval niet aan haar bedrijf gegund. En nu had ze ook nog het gore lef om te beweren dat het niet aan haar lag.

Roos weet eenvoudigweg niet wat ze moet doen met een lastige medewerker. Ze heeft al zo vaak Maria aangesproken op haar fouten, gedrag en houding. Maar wat moet je doe met iemand die niet wil luisteren? En daarbij komt, als er iets fout gaat op het secretariaat, wordt zij daar ook op aangesproken. Roos zei: zo meteen staat mijn baan ook nog op de tocht.

Wat te doen met medewerkers waarmee geen land te bezeilen valt? Hier volgen alvast enkele tips
Tip 1: Doe het niet alleen
Natuurlijk ga je eerst zelf proberen de situatie te verbeteren. Maar mocht dat niet lukken, wees dan niet te trots. Vraag je eigen manager om advies. Misschien heeft jouw manager ook weleens zo’n situatie meegemaakt. En mocht jullie relatie meer zakelijker zijn, zorg er dan voor dat hij/zij in ieder geval op de hoogte is

Tip 2: Een slechte beoordeling wil nog weleens helpen
Het kan tot iemand doordringen als het zwart op wit staat dat zij slecht functioneert. Zeker als de anderen op het secretariaat wel een goede beoordeling krijgen

Tip 3: Registreren, registreren en nog eens registreren
Maar om een slechte beoordeling te kunnen geven, moet je dat wel kunnen onderbouwen met concrete voorbeelden. Zoals gesprekken die je hebt gehad en daar natuurlijk een verslag van hebt gemaakt. Dit moeten dus echt op feiten gebaseerde voorbeelden zijn. Ik had vroeger een manager die zei dat je zijn beleid moest aanvoelen. Dat was dus geen concreet en op feiten gebaseerd voorbeeld.

En verder
Heb jij ook weleens zo’n situatie meegemaakt? Dat je het gevoel hebt dat je iemand bij de schouders wilt pakken en heen en weer moet schudden? Zou je willen leren hoe je op een constructieve manier kan leidinggeven ook aan lastige mensen zoals Maria? Neem dan eens een kijkje op mijn site.


Deel je ervaringen en lees die van anderen!