Bel me: 06 23 03 10 90

Bel ons: 06 23 03 10 90

Stop met brandjes blussen & start met leiding geven!

22 maart

Delen:

Herken jij jezelf in de volgende situatie?

Je komt maandag ochtend je kantoor binnen. Op je bureau ligt al een stapel offertes die doorgenomen moeten worden. Je mailbox is overvol. Je collega komt binnen en wil even zijn ei kwijt over een gesprek met een lastige klant. Op dat moment gaat de telefoon. En op intranet staan zaken die je ook echt moet weten voordat je de vergadering ingaat. Er is namelijk een nieuw netwerk geïmplementeerd waar nogal wat problemen mee zijn ontstaan. En zo rol je in de ‘waan van de dag’ en je hebt nog niet eens een kop koffie kunnen nemen. Natuurlijk, je wilt iedereen helpen. Je collega bruut uit je kantoor zetten of de telefoon niet aannemen is ook weer zowat. Maar:

  • Ben jij echt degene die alle offertes eerst moet doornemen? Echt? Altijd?
  • Wat staat er eigenlijk allemaal in je inbox?
  • Je spreekt je collega toch wel tijdens de lunch?
  • En het nieuwe netwerk, onder wiens verantwoordelijkheid valt dit project eigenlijk?

Start met leidinggeven!

Jouw medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn. Zij hebben een beslissing nodig, al valt de beslissing voor hen tegen. Collega’s die te pas en te onpas binnenkomen? Je collega heeft even lekker van zich afgepraat...en jij? Durf grenzen te stellen! Jij bent bij dit bedrijf begonnen om leiding te geven aan een afdeling die winstgevend moet zijn. Je hebt hoge verwachtingen van jezelf. Je wilt laten zien dat je deze functie waard bent. Geef vriendelijk aan dat je eerst deze deadline moet afhandelen en spreek een tijdstip af (dat jou goed uitkomt) om je collega te woord te staan. Dit geeft jou ook even de tijd om je voor te bereiden.

De problemen met het nieuwe netwerk? Dit project valt onder de afdeling ICT. Het heeft geen zin om in de problemen van het systeem te duiken. Dat kost teveel tijd en bij ICT zit meer deskundigheid. Laat je medewerkers een lijst opstellen met zaken waarmee ze nu niet uit de voeten komen. Wijs iemand aan die een top 10 maakt en communiceer dat naar de afdeling ICT

Leidinggeven:

  • Mensen aansturen: bepaal de kaders waarbinnen zij mogen/kunnen bewegen
  • Prioriteiten stellen: wat is het belangrijkste; de klant of een nieuw intern systeem
  • Het proces managen/bewaken: wijs iemand aan. Diegene is vanaf nu verantwoordelijk voor het contact met de klant. Mocht er iets spelen, dan kan hij/zij het altijd melden Door helder te zijn in je communicatie en dus niet alleen collegiaal te zijn, leer je anderen hoe zij met jou moeten omgaan.

En als laatste:

Je mailbox: Maak een onderverdeling (ga op inbox staan, rechtermuisknop, kies: nieuwe map). Je kan 4 mappen maken:

  1. Actie: hierin staan alle mails met acties die je moet doen. Zoals de vergaderstukken doornemen, afspraken maken of een antwoord op een vraag geven
  2. Pending: hierin staan alle mails die even kunnen wachten of waarop je een antwoord verwacht. Zoals het mailen van een mutatieformulier waar nog een handtekening op moet komen
  3. Lezen: hierin staan alle mails die gelinkt zijn aan nieuwsbrieven e.d.
  4. Archief: hierin staan mails die je gewoon niet kwijt wilt zoals een code om op een site een bestelling te doen of een instructie voor een bepaald programma

Vervolgens maak je een lijst van (3) acties die je echt vandaag moet doen. Deze nieuwe indeling van je mailbox geeft je een beeld van wat echt urgent is en wat je misschien kan delegeren. Stop met brandjes blussen en start met leidinggeven! 


Deel je ervaringen en lees die van anderen!