Bel me: 06 23 03 10 90

Bel ons: 06 23 03 10 90

To do or not to do? That is the question!

01 januari

Delen:

Heb jij dat ook? Een lijst naast je toetsenbord van alle acties die je nog moet uitvoeren. Je hebt overzicht gecreëerd, dat is al de helft van het werk. Gefeliciteerd! En als je eens naar die acties kijkt, dan heb ik 2 vragen voor je:

1. Welke actie heeft de hoogste prioriteit?

2. Welke actie hoort eigenlijk niet bij jouw werk?

Ben jij zo iemand die eerst even alle kleine klusjes snel doet voordat je aan de grote klus begint? Ik heb zelf vaak genoeg gemerkt dat ik die belangrijke offerte pas aan het eind van de dag oppakte omdat ik te druk was met allemaal kleine klusjes.
Het is gewoon een lekker gevoel dat je al wat acties van je lijst kan schrappen. Maar hadden die kleine klusjes (ook bij jou) echt de hoogste prioriteit?

Wat te doen? Begin niet direct met hard werken! Kijk eerst eens rustig naar die actielijst. Bepaal dan wat je vandaag absoluut afgerond wilt hebben. Moet die offerte dus vandaag verstuurd worden, dan begin je daar om 9.00 uur mee (en niet om 16.00 uur). Met andere woorden: overzicht is essentieel. Maar nu stap 2: de analyse. Wat heeft prioriteit? Wat kan morgen? Kortom: maak een planning.

En als je dan toch bezig bent met overzicht creëren! Bekijk dan eens of jij degene bent die alle acties moet doen.

Ben jij zo iemand die alle klusjes wel even klaart? Hartstikke goed. Het is fijn dat er altijd iemand is waarop anderen kunnen bouwen. Waarschijnlijk voel je je heel erg verantwoordelijk. Maar wat als je niet door je eigen werk heen komt? Hoe makkelijk kan jij “nee” zeggen als je direct leidinggevende weer wat op jouw bureau legt?

Wat te doen? Kijk nog eens goed naar je actielijst. Vallen al die acties wel onder jouw verantwoordelijkheid? Zou een collega iets kunnen oppakken? Moet echt alles vandaag af? Kan jij met je direct leidinggevende bespreken wat echt prioriteit heeft als hij weer wat bij je neerlegt?

Daarbij komt; het getuigt van veel meer professionaliteit en volwassenheid om niet op alles braaf “ja” te zeggen. Je dwingt er respect mee af en je laat anderen ook zien hoe ze met jou om moeten gaan.

Dus beste leidinggevende, als je morgen weer op je kantoor komt, stel jezelf dan de volgende 2 vragen.

1. Welke actie heeft de hoogste prioriteit?

2. Welke actie hoort eigenlijk niet bij mijn werk?

Je zult zien: alleen er al over nadenken maakt al een verschil.

Wil je meer over dit onderwerp weten, ga eens naar mijn home page. Ook ben ik erg benieuwd naar je reactie. Als je wilt, dan kan je die hieronder achterlaten.


Deel je ervaringen en lees die van anderen!