Bel me: 06 23 03 10 90
Bel ons: 06 23 03 10 90
Kritiek is als naar de tandarts gaan. Het doet een beetje pijn, maar het is wel goed voor je.
Stel, je hebt net een presentatie gegeven. Iedereen is enthousiast, behalve eentje. Deze persoon stelde de inhoud van je presentatie ter discussie en vond de manier waarop je presenteerde een beetje ouderwets. Alle andere aanwezigen waren overigens enthousiast over je presentatie.
Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Waarom kan je niet gewoon genieten van de complimentjes? Waarom blijft de kritiek van die ene persoon door je hoofd spoken?
Sommige wetenschappers zijn van mening dat dit fenomeen evolutionair verklaarbaar is. Onze voorouders moesten snel reageren als er gevaar dreigde. Een soortgelijke reactie vindt nu nog steeds plaats in onze hersenen als wij kritiek ontvangen. Daarom blijft kritiek plakken als Cetabever en complimentjes glijden van je af als teflon.
Nog een paar tips:
1) als de eerste verontwaardiging is verdwenen, neem dan even wat afstand. Daarna kan je de kritiek onderzoeken. Zou je een betere presentatie kunnen geven met deze terugkoppeling?
2) focus je ook bewust op de complimenten. Wuif het niet weg. Kennelijk vonden diverse mensen het toch belangrijk genoeg om dit te melden
Als laatste: eigenlijk moet je blij zijn dat iemand de moeite neemt jou te helpen je presentatie te verbeteren, zowel positief als negatief. Je hebt pas een probleem als niemand meer reageert! Want dan zijn ze niet in je geïnteresseerd.
En bedenk maar zo: kritiek is als naar de tandarts gaan. Het doet een beetje pijn (mijn tandarts is het daar overigens helemaal niet mee eens), maar het is wel goed voor je.
Ken je nog iemand die deze tips leuk vindt? Stuur hem dan door. Ik ben ook hartstikke benieuwd of jijzelf wat aan deze tips had. Of misschien heb je een aanvulling. Hieronder kan je het aangeven. Tnx!