Bel me: 06 23 03 10 90
Bel ons: 06 23 03 10 90
Ik maak deze blog vanuit Frankrijk, net onder Parijs. Eén van de Coronahaarden.
Gisteravond heeft president Macron verteld dat we nog een maand langer binnen moeten blijven. Dat betekent dus dat vele Fransen thuiswerken, waarschijnlijk zitten er nu ook heel veel mensen in Nederland thuis achter hun computer.
En nu we tijdens de coronacrisis allemaal thuiswerken, is waarschijnlijk de werkdruk niet zo hoog (ik heb het natuurlijk niet over alle helden die hard werken in de zorg, ziekenhuizen, transport enz.).
Maar als we zo meteen weer van de lock down bevrijd zijn, is het full steam ahead. En dan kan je wel een beetje tijdwinst gebruiken, toch?
Waarom vertel ik je dit?
Een tijdje geleden heb ik een training gegeven bij een bedrijf dat een enorm hoge werkdruk had. Eén van de pijnpunten was de hoeveelheid e-mails die zij ontvingen; ongeveer 60-80 mails per dag (!). Eén van de manieren om tijd te besparen, is het opstellen van leesbare en begrijpelijke teksten. Want als je bijvoorbeeld een technische opleiding hebt gehad, is de kans groot dat het opstellen van teksten niet tot je vakkenpakket behoorde.
Ik liet ze de volgende oefening doen.
Hieronder zie je 2 teksten. Ik liet een deelnemer de teksten hardop voorlezen en ondertussen hield ik met een stopwatch bij hoelang zij erover deden. En wat denk je? Het lezen van de 1e tekst duurde 16 seconden langer. En nu denk je waarschijnlijk: so what? Maar wat als je elke dag weer 60 tot 80 mails moet doorlezen?
Rekent u even mee? 16 seconden x 80 mails = 1280 seconden
1280 seconden = 21 minuten
Dat is dus wel mooi een tijdwinst van meer dan 20 minuten per persoon per dag!
Probeer het zelf eens. Lees de onderstaande teksten en ga jezelf timen? Je leest dus eerst Tekst 1 hardop voor en je timet jezelf. Daarna lees je Tekst 2 hardop voor en ook daar time je jezelf.
Aan de slag!
Tekst 1
Persoonlijke waarden in kaart brengen
Je krijgt al een eerste indruk van de persoonlijke waarden van de client door het werkblad levensgebieden en waarde en het werkblad Het probleem ontleden. Toch vinden veel cliënten het moeilijk om expliciet hun waarden te benoemen. Vaak hebben ze wel een goed idee van wat ze belangrijk vinden in hun leven, maar blijkt het lastig omdat onder woorden te brengen. Daarom kun je de volgende verdiepingsvragen stellen: Als ik een toverstaf had waarmee ik ervoor kon zorgen dat alle pijnlijke gedachten en gevoelens geen invloed meer op je hadden, wat zou je dan gaan doen of wat zou je dan vaker willen doen? Wat zou je juist minder doen en waar zou je helemaal mee ophouden? En wat zouden anderen aan je merken? Hoe zou je anders omgaan met collega’s? Wat waren momenten dat je leven het meest betekenisvol voor je was? Waarop je vervulling kende en vitaliteit, en een doel waar je volledig achter kon staan? Wat was je op dat moment aan doen, met wie, hoe , waar, wanneer? Wat maakte dat je dien vervulling voelde? Waarom was het belangrijk voor je? Wat doe je op dit moment dat niet overeenkomt met de persoon die je daadwerkelijk diep vanbinnen bent? Wie zou je liever willen zijn? Wat zou je anders willen doen in je leven? Waarom is dat belangrijk voor je? Stel, je wilt leren om beter om te gaan met problemen in je leven. Welke vaardigheden zou je kunnen ontwikkelen die je helpen om ook een beter mens te zijn? Die je helpen om meer jezelf te zijn? Of die je helpen om het leven van je naasten te verbeteren? Welke vaardigheden zouden je leven mooier maken?
Tekst 2
Persoonlijke waarden in kaart brengen
Je krijgt al een eerste indruk van de persoonlijke waarden van de client door het Werkblad “Levensgebieden en waarden” en het Werkblad “Het probleem ontleden”.
Toch vinden veel cliënten het moeilijk om expliciet hun waarden te benoemen.
Vaak hebben ze wel een goed idee van wat ze belangrijk vinden in hun leven, maar blijkt het lastig omdat onder woorden te brengen.
Daarom kun je de volgende verdiepingsvragen stellen:
En? Hoe lang heb jij over Tekst 1 en over Tekst 2 gedaan?
Nog een paar punten:
En dan nog even dit.
Dit is een tekst uit een van mijn leerboeken en hopelijk heb jij helemaal niets met het onderwerp. Dat is ook de bedoeling. Ik ga het natuurlijk niet te makkelijk voor je maken.
Maarrrrrr veel van jouw klanten begrijpen jouw teksten misschien ook niet zo goed als jij helemaal ingaat op alle technische aspecten van jouw product / dienst.
Vooral bij offertes speelt de volgende regel een belangrijke rol: verkoop de vakantie, niet de reis. Als je bij een reisbureau werkt, dan verkoop je eigenlijk een hotelkamer en een stoel in een vliegtuig, maar dat zet je natuurlijk niet in de advertentie. Nee, in de advertentie zie je een mooie foto van gelukkige mensen aan een zonnig strand, met een cocktail in hun handen. Zo is het ook met jouw product of dienst, begrijp je? Je verkoopt niet elk moertje van jouw machine, je verkoopt de droom.
Lieve carrièretijgers, hopelijk duurt deze crisis niet te lang en kunnen we weer snel aan de slag. En dan kunnen we weer: Full steam ahead!!
Wil je nog meer tijd besparende tips ontvangen via een blog zoals deze, laat het even weten onderaan in de comments
Bronvermelding: teksten Acceptance and Commitment Therapy CIVAS opleidingen